روش های خرید اقساطی در دنیا

در گذشته، خرید اقساطی کالا از یک فروشگاه دردسرهای زیادی برای خریدار داشت. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمان خرید قسطی کالا به آن توجه می‌کردید، داشتن ضامن و گذاشتن چک نزد فروشنده بود. هر چقدر کالاها گران‌تر شوند قاعدتا تمایل مردم برای خرید اقساطی کالا بیشتر خواهد شد. چون با خرید قسطی کالا می‌توانند تنها بخشی از قیمت نهایی را به عنوان پیش‌پرداخت، بپردازند و در قسط‌های ماهانه بخش دیگری از قیمت کالا را پرداخت کنند.

  • در یکی از روش‌های خرید قسطی کالا، افراد می‌توانند تا سقف مشخصی را بدون چک و ضامن خرید داشته باشند. به این ترتیب شما بدون نیاز به داشتن ضامن و چک می‌توانید کالایی را خریداری کرده و قسط‌های آن را در موعد مقرر پرداخت کنید. اما اگر کالایی که مایل به خریداری آن هستید قیمت بالاتری داشته باشد نیاز است ضامن و چک ارائه کنید.
  • در مورد لوازم خانه که معمولا جزو کالاهای گرانقیمت هستند، برخی از فروشگاه‌های لوازم خانگی محصولاتشان را با دسته چک و ضامن معتبر به صورت قسطی به فروش می‌رسانند. با توجه به اینکه یافتن یک ضامن معتبر و داشتن یک دسته چک راحت‌تر از دریافت وام از بانک برای خرید است، بنابراین بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که مستقیما برای خرید اقساطی کالا اقدام کنند. پس با داشتن ضامن معتبر و چک به راحتی می‌توانید برای خرید قسطی کالا اقدام کنید.
  • البته برخی از فروشگاه‌ها روش ساده‌تری را برای خرید در نظر گرفته‌اند که شامل ارائه فیش حقوقی کارمندی است. در این روش دیگر نیازی به ارائه چک یا ضامن معتبر نخواهد بود.
  • روش دیگر برای خرید قسطی کالا از فروشگاه‌ها، خرید توسط بازنشستگان است. بازنشستگان ارگان‌های مختلف می‌توانند با ارائه مدارک لازم برای خرید اقساطی کالا از فروشگاه‌های مختلف اقدام کنند. جالب است بدانید که برخی از این فروشگاه‌ها به کلیه کسانی که مستمری خود را از تامین اجتماعی و بانک رفاه دریافت می‌کنند، بدون نیاز به اعتبارسنجی، کالای قسطی می‌فروشند.
  • یکی دیگر از روش‌های خرید اقساطی کالا که تنها بخش کوچکی از فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند، خرید با وام است. در این روش باید طبق شرایط و قوانین فروشگاه، مدارک لازم را ارسال کنید تا اعتبارسنجی شوید. وام فوری معمولا برای خرید موبایل و لوازم خانگی ارائه می‌شود.
  • یکی از متداول‌ترین روش‌های خرید در خارج از کشور، پرداخت با Credit Card است. به این صورت که با استفاده از اعتباری که به شما داده می‌شود می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کرده و سپس در زمان مشخصی هزینه آن را تسویه خواهید کرد. توجه داشته باشید که در این روش، به هنگام تسویه، علاوه بر مبلغ بدهی، باید درصدی از بدهی را نیز به عنوان کارمزد پرداخت کنید.
  • یکی دیگر از روش ها روش “buy now, pay later” است. این روش که به آن الان بخر بعدا پرداخت کن نیز گفته می‌شود روش متداولی در بازارهای جهانی بوده که مدتی است در ایران نیز راه‌اندازی شده است. به عبارت ساده‌تر در این روش، شما هزینه محصول را در چند (معمولا ۳ یا ۴) قسط کوتاه مدت، بدون بهره و کارمزد اضافی، پرداخت می‌کنید. چالشی که این روش پرداخت نسبت به دیگر روش‌هایی مثل پرداخت با Credit Card دارد این است که فروشگاه‌های محدودی امکان استفاده از این این مدل پرداختی را دارند.

یک پیغام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دلیل باز پرداخت